Thursday 11 June 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan minggu 9 (CERITA SOSIAL5 : NORMALIZA ABD RAHIM,2019) 5

CERITA SOSIAL 5

Assalamualaikum dan selamat pagi. Hari ini macam biasa, kena buat tugasan minggu 9. Hahaha. Tanpa perlu tulis panjang. Jemput lah baca blog saya yer. Seperti minggu sebelumnya, hari ini saya nak citer pasal Alim. Ye Alim. Budak tu la. Alim ni spesial sikit. Cerita sosial 5 ni cakap pasal nilai murni yang Alim ada. Nilai-nilai ini adalah seperti berikut :

1. Rajin
Alim merupakan seorang yang rajin. Sebagai bukti, Alim selalu menyusun dan mengemas buku setipa hari. Setelah Alim membaca buku daripada rak rumahnya, dia akan menyimpan dam menyusun kembali dengan rapi buku-buku tersebut. Sikap ini menunjukkan bahawa dia merupakan seorang kanak-kanak yang rajin.

2. Baik hati
Alim juga seorang yang baik hati. Alim sering berkongsi dengan rakannya baranag kepunyaannya. Misalnya, Alim selalu memberikan buku kepunyaannya kepada Sulaiman. Dia mempunyai sikap ini disebabkan didikan ibu bapanya yang menyuruhnya berbuat baik kepaa jiran.

3. Pemurah
Alim mempuyai sikap pemurah. Dia akan berkongsi apa-apa kepunyaanya kepada sesiapa sahaja. Contoh yang jelas ialah dia suka berkongsi barangan seperti buku dan makanan dengan Sulaiman.


Rujukan : Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu : Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Bbm2410Satu2020 : Kalendar 2021

Kalendar 2021 Assalamualaikum. Sepanjang mengikuti kursus multimedia dalam bahasa ini, kami telah diajarkan cara untuk menghasilkan sendir...